Η Επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία συστήθηκε με Απόφαση του
Υφυπουργού Οικονομικών Γεωργίου Μαυραγάνη, έχει επεξεργαστεί ένα ολοκληρωμένο
σχέδιο για την απλούστευση των ρυθμίσεων που ισχύουν σήμερα σε ότι αφορά την
τεκμηρίωση των συναλλαγών, την ενημέρωση των λογιστικών αρχείων και τον
εκσυγχρονισμό των λογιστικών κανόνων, σημειώνει ανακοίνωση του υπουργείου
Οικονομικών.
Οπως σημειώνεται, το σχέδιο αυτό με τις απαραίτητες νομοτεχνικές βελτιώσεις θα τεθεί πολύ σύντομα σε διαβούλευση και έχει δομηθεί με βάση τις προβλέψεις των σχετικών Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, προκειμένου να αποτελέσει το νέο Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών και να εκσυγχρονίσει το λογιστικό μας δίκαιο.
Ως βασική αρχή εισάγεται η απαίτηση ο φορολογούμενος να τεκμηριώνει τις συναλλαγές και τα γεγονότα που τον αφορούν, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η διενέργεια ελέγχου.
Σε αυτό το πλαίσιο, καταργούνται οι σχετικές λεπτομερείς ρυθμίσεις για τη διακίνηση αγαθών (δελτία αποστολής), αλλά και πολλές άλλες ειδικές διατάξεις τήρησης ειδικών βιβλίων και έκδοσης στοιχείων. Ο έλεγχος της διακίνησης αλλάζει μορφή και μπορεί να γίνει διαμέσου απλής καταγραφής των πραγματικών περιστατικών σε συνδυασμό με τη διασταύρωση των στοιχείων που υποχρεωτικά καταγράφουν οι συναλλασσόμενοι. Όλες οι παραπάνω παρεμβάσεις γίνονται σε πλήρη ευθυγράμμιση με τα προβλεπόμενα από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.
Επιπλέον, καταργείται η σήμανση (με φυσικά ή ηλεκτρονικά μέσα) βιβλίων και στοιχείων διακίνησης ή πώλησης με εξαίρεση τις αποδείξεις λιανικής για ένα μεταβατικό στάδιο.
Στη λιανική πώληση, διατηρείται το σημερινό σύστημα ρυθμίσεων (φορολογικές ταμειακές μηχανές ή σήμανση εκδιδόμενων αποδείξεων) για να γίνει δυνατή η ασφαλής μετάβαση σε ένα νέο πιο λειτουργικό σύστημα ρυθμίσεων. Κατά τα λοιπά το καθεστώς έκδοσης αποδείξεων μένει κατά βάση ως έχει. Οι ρυθμίσεις εκείνες που καθίστανται απαραίτητες για τη μετάβαση θα προκύψουν μέσα από μελέτη της διεθνούς πρακτικής και με δεδομένη την ελληνική εμπειρία σε επόμενο στάδιο.
Στη χονδρική πώληση απλοποιούνται οι ρυθμίσεις περί έκδοσης τιμολογίων. Τα τιμολόγια μπορεί να εκδίδονται είτε σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή και είναι στην απόλυτη διακριτική ευχέρεια των συναλλασσόμενων να επιλέξουν τον τρόπο που θα συναλλάσσονται μεταξύ τους. Είναι ευθύνη του φορολογούμενου η διασφάλιση της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας των τιμολογίων, επιλέγοντας τις κατάλληλες δικλίδες, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Οδηγίας 2006/112 της ΕΕ.
Ως προς το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, ενδεικτικά παραδείγματα δικλίδων ασφαλείας είναι η προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή και η ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων, ή άλλος πρόσφορος τρόπος που θα επιλέξουν οι συναλλασσόμενοι.
Τέλος, η αναβάθμιση των φορολογικών μηχανισμών (φορολογικών ταμειακών μηχανών και ΕΑΦΔΣΣ) διατηρείται και καθίσταται προαιρετική. Η υποχρέωση αποστολής online αναλυτικών στοιχείων ανά συναλλαγή δεν θα υλοποιηθεί προς το παρόν.
Οπως σημειώνεται, το σχέδιο αυτό με τις απαραίτητες νομοτεχνικές βελτιώσεις θα τεθεί πολύ σύντομα σε διαβούλευση και έχει δομηθεί με βάση τις προβλέψεις των σχετικών Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, προκειμένου να αποτελέσει το νέο Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών και να εκσυγχρονίσει το λογιστικό μας δίκαιο.
Ως βασική αρχή εισάγεται η απαίτηση ο φορολογούμενος να τεκμηριώνει τις συναλλαγές και τα γεγονότα που τον αφορούν, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η διενέργεια ελέγχου.
Σε αυτό το πλαίσιο, καταργούνται οι σχετικές λεπτομερείς ρυθμίσεις για τη διακίνηση αγαθών (δελτία αποστολής), αλλά και πολλές άλλες ειδικές διατάξεις τήρησης ειδικών βιβλίων και έκδοσης στοιχείων. Ο έλεγχος της διακίνησης αλλάζει μορφή και μπορεί να γίνει διαμέσου απλής καταγραφής των πραγματικών περιστατικών σε συνδυασμό με τη διασταύρωση των στοιχείων που υποχρεωτικά καταγράφουν οι συναλλασσόμενοι. Όλες οι παραπάνω παρεμβάσεις γίνονται σε πλήρη ευθυγράμμιση με τα προβλεπόμενα από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.
Επιπλέον, καταργείται η σήμανση (με φυσικά ή ηλεκτρονικά μέσα) βιβλίων και στοιχείων διακίνησης ή πώλησης με εξαίρεση τις αποδείξεις λιανικής για ένα μεταβατικό στάδιο.
Στη λιανική πώληση, διατηρείται το σημερινό σύστημα ρυθμίσεων (φορολογικές ταμειακές μηχανές ή σήμανση εκδιδόμενων αποδείξεων) για να γίνει δυνατή η ασφαλής μετάβαση σε ένα νέο πιο λειτουργικό σύστημα ρυθμίσεων. Κατά τα λοιπά το καθεστώς έκδοσης αποδείξεων μένει κατά βάση ως έχει. Οι ρυθμίσεις εκείνες που καθίστανται απαραίτητες για τη μετάβαση θα προκύψουν μέσα από μελέτη της διεθνούς πρακτικής και με δεδομένη την ελληνική εμπειρία σε επόμενο στάδιο.
Στη χονδρική πώληση απλοποιούνται οι ρυθμίσεις περί έκδοσης τιμολογίων. Τα τιμολόγια μπορεί να εκδίδονται είτε σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή και είναι στην απόλυτη διακριτική ευχέρεια των συναλλασσόμενων να επιλέξουν τον τρόπο που θα συναλλάσσονται μεταξύ τους. Είναι ευθύνη του φορολογούμενου η διασφάλιση της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας των τιμολογίων, επιλέγοντας τις κατάλληλες δικλίδες, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Οδηγίας 2006/112 της ΕΕ.
Ως προς το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, ενδεικτικά παραδείγματα δικλίδων ασφαλείας είναι η προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή και η ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων, ή άλλος πρόσφορος τρόπος που θα επιλέξουν οι συναλλασσόμενοι.
Τέλος, η αναβάθμιση των φορολογικών μηχανισμών (φορολογικών ταμειακών μηχανών και ΕΑΦΔΣΣ) διατηρείται και καθίσταται προαιρετική. Η υποχρέωση αποστολής online αναλυτικών στοιχείων ανά συναλλαγή δεν θα υλοποιηθεί προς το παρόν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου